Środy z analityką internetową

13.02.2014

Wczoraj w Krakowie odbyło się pierwsze z cyklu spotkań poświęconych szeroko rozumianej analityce internetowej – Web Analytics Wednesday. W krakowskiej siedzibie Google wszyscy zainteresowani tą tematyką mogli wysłuchać dwóch prezentacji i wymienić się doświadczeniami.

Web Analytics Wednesdays odbywają się na całym świecie od 2005, tak więc cieszy fakt, że w końcu zawitały także do Krakowa. Główną ideą tych spotkań jest integracja lokalnych społeczności – osób, które na co dzień zajmują się analityką. Dodatkowy plus to oczywiście możliwość zdobycia konkretnej wiedzy.

Podczas wczorajszego spotkania przewidziane były dwie prezentacje:

  • „Online dashboard using Google Analytics API” (Michał Bryś)
  • „Google Analytics + Google AdWords” (Lech Krupa)

 

Spotkanie zbiegło się ze zmianami interfejsu, jakie pojawiły się w Google AdWords i właśnie wczoraj w Google Analytics.

Pierwszy przed słuchaczami (było około 30 osób) wystąpił Lech Krupa, certyfikowany trener Google AdWords. Rozpoczął od wprowadzenia czym tak naprawdę są reklamy AdWords. Idąc na to spotkanie myślałem, że poruszane będą tematy bardziej „zaawansowane”, choć powtórka z podstaw też się czasem przydaje ;)

Pan Lech przedstawił w jaki sposób należy, i tak naprawdę trzeba, zintegrować dane z Google Analytics z tymi z Google AdWords i co taka integracja daje. Bez tego, prowadzenie kampanii reklamowych AdWords nie ma sensu, gdyż nie wiemy co dzieje się z użytkownikami, którzy trafili na naszą stronę właśnie z reklam. Nie sprawdzimy, które kampanie są najskuteczniejsze jeśli chodzi o sprzedaż, jaki osiągnęliśmy ROI, itd. Bez takich informacji nie możemy optymalizować prowadzonych działań.

Następnie, na case’ach omówiona została optymalizacja konwersji dla sklepu internetowego oraz dla serwisu, który zamieszczał oferty sprzedaży nieruchomości (celem na stronie był odpowiednio zaangażowany użytkownik – ilość odwiedzonych podstron).

W pierwszym przypadku dzięki ścieżce zakupowej, którą można śledzić w GA, pokazano jak wykryć „wąskie gardła” w procesie zakupowym. Na tej podstawie wprowadzono określone zmiany na stronie, które znacząco zwiększyły współczynnik konwersji, czyli wpłynęły na ilość sprzedaży.

Konwersje na stronie to nie tylko domena sklepów internetowych, można ustalać cele także na stronach, na których nie można dokonać zakupu. Tego właśnie dotyczył następny przykład – celem był użytkownik, który odwiedził minimum 5 podstron w serwisie.

 

Druga prezentacja prowadzona była przez Michała Brysia, zajmującego się analityką internetową. Dotyczyła tego, jak można za pomocą API i nie tylko tworzyć raporty z GA dopasowane do naszych potrzeb. Z podstawowych raportów, widocznych w GA, nie wyciągniemy daleko idących wniosków jeśli chodzi o realizację celów danej strony internetowej. Dopiero odpowiednio pogrupowane dane i przedstawione w przejrzysty sposób mogą dać nam odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Duża baza już gotowych raportów, które można zaimportować na nasze konto GA, znajduje się na stronie Google Analytics Solution Galery. Jeśli jednak posiadamy zacięcie programistyczne, można przy pomocy API „wyciągać” dane z GA i korzystać z nich np. w arkuszach kalkulacyjnych (przykład z prezentacji dotyczył wykorzystania Google Drive) lub też w autorskich aplikacjach.

Na koniec, już w kuluarach każdy indywidualnie mógł porozmawiać i zadać pytania prelegentom.

Podsumowując – ciekawe wydarzenie, choć miałem cichą nadzieję, że poruszone zostaną tematy jednak trochę bardziej zaawansowane, ale spotkanie kierowane jest do szerokiego grona, stąd też np. krótkie wprowadzenie do podstaw Google AdWords.

Sama inicjatywa jak najbardziej słuszna i warta kontynuowania!

 

Autor: Maciej Wojtowicz, Account Manager
(https://plus.google.com/+MaciejWojtowicz)

 

Google+

Archiwum

Październik 2014(2)

Wrzesień 2014(2)

Sierpień 2014(1)

Czerwiec 2014(2)

Kwiecień 2014(3)

Luty 2014(1)

Styczeń 2014(2)

Grudzień 2013(2)

Wrzesień 2013(1)

Lipiec 2013(1)

Czerwiec 2013(1)

Kwiecień 2013(2)

Marzec 2013(1)

Luty 2013(1)

Styczeń 2013(2)

Grudzień 2012(2)

Listopad 2012(3)

Co myślisz o naszej stronie? Czy znalazłeś/aś wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czekamy na Twoją opinię: