SEMcamp – relacja

13.12.2013

SEMcamp

W ubiegły piątek odbył się już 14 SEMcamp. Nasza reprezentacja była tam obecna  i wróciła z dawką konkretnej, branżowej wiedzy. Jednym słowem warto było wstać o 3:00 rano, aby zdążyć na pociąg do Warszawy :)

To już kolejny SEMcamp, na którym gościła ekipa Seokratów. Przejrzawszy agendę (http://bit.ly/1b1BqAY) wiedzieliśmy, że będzie konkretnie i treściwie. I nie zawiedliśmy się. Prelegenci podeszli do swoich prezentacji bardzo praktycznie. Poniżej nasza krótka relacja z 14 SEMcamp. Prezentacje są już dostępne tutaj: http://www.ittechnology.us/prezentacje-z-14-semcampu

 

Pierwszym prelegentem był Mariusz Gąsiewski z tematem: “Jak optymalizować witrynę dla konwersji?”

Prezentacja obfitowała w przykłady kampanii reklamowych i tego jak wyglądają Landing Page, na które kierują dane reklamy. Pan Mariusz poruszył także wiele kwestii związanych z UX.

To na co zwrócono szczególną uwagę, to spójność przekazu reklamowego z tym, co znajduje się na stronie docelowej. LP powinien być rozszerzeniem kampanii – tekst umieszczony w reklamie powinien znaleźć się na stronie. Nie należy składać użytkownikowi obietnic bez pokrycia – jeśli w reklamie mówi się o darmowej wysyłce, to przechodząc na stronę sklepu taka oferta powinna być dostępna.

Ścieżka jaką pokonuje użytkownik – rozpoczynając od wpisania w wyszukiwarkę danej frazy, zobaczenie reklamy (czy to tekstowej czy graficznej), kliknięcie w nią, po dotarcie na stronę docelową kampanii – powinna być naszpikowana komunikatami adekwatnymi do tego, czego w danej chwili potrzebuje.

Należy także pamiętać o tym, aby przekaz reklamowy różnił się w zależności od tego, do kogo kierujemy kampanię. Zaprezentowany został przykład jak wyglądały kreacje graficzne kierowane do mieszkańców “ciepłych” i “zimnych” stanów w USA. Osoby przyzwyczajone  do niskich temperatur i śniegu, stykały się z kreacjami, na których znaleźć można było właśnie takie, zimowe motywy.

Zwrócono także uwagę na kwestię USP. Tworząc kampanie reklamowe należy zastanowić się najpierw, co tak naprawdę wyróżnia nasz produkt, usługę na tle konkurencji. Czyli tak de facto znaleźć powód dlaczego konsument powinien zainteresować się właśnie naszą ofertą i co może go skłonić do zakupu. Jeśli mamy już taki wyznacznik, powinno się informować o nim w przekazie reklamowym. Często aspekt ten jest zupełnie pomijamy, przez co efektywność prowadzonych działań nie jest taka, jak się zakładało.

Na stronie docelowej na pewno ważne są takie elementy jak call to action – warto w ich obrębie zamieszczać korzyści (“pobierz darmowy e-book”, “kup z 10% rabatem”, itp.), jakie dostępne są dla użytkownika jeśli wykona daną akcję.
Prowadząc sklep internetowy warto przypominać użytkownikowi, że w sprzedaży pozostała już tylko ograniczona ilość danego produktu – co może przyśpieszyć decyzję o zakupie.
Istotne są także opinie innych użytkowników – gros z nich dokonuje zakupów na podstawie rekomendacji znalezionych w Internecie. Warto więc takie opinie zamieszczać na naszej stronie.

Badając konwersję należy dodawać cele w GA, tak aby móc w pełni analizować to, jak zachowują się użytkownicy na naszej stronie. Dobrym pomysłem jest dodanie celów na pierwszy i ostatni etap konwersji, aby móc badać czy po drodze użytkownik napotyka na jakieś trudności czy elementy, które mogą go zniechęcić do finalizacji zakupu.

Bardzo merytoryczne podejście do sprawy, dużo przykładów, takie prezentacje to sama przyjemność dla słuchaczy.

Kolejny wykład poprowadził Przemysław Modrzewski – “Segmentacja 2.0 czyli najważniejsza funkcjonalność Google Analytics”

Prezentacja dotyczyła w głównej mierze wykorzystania danych demograficznych do analizy ruchu, konwersji.
Omówiono temat kohort i ich zastosowania – porównanie tego jak zachowuje się dana grupa użytkowników  w różnych przedziałach czasowych. Przykładowo, możemy porównać jak grupa mężczyzn, która trafiła na naszą stronę z Facebooka, konwertuje w marcu, a jak w lipcu.
Dane demograficzne pomogą nam także odnaleźć cechy idealnego klienta – czy jest to mężczyzna czy kobieta, w jakim wieku, o jakich zainteresowaniach, itd. Na tej podstawie można tworzyć profil takiej osoby – personę.

W działaniach reklamowych należy brać pod uwagę właśnie dane demograficzne, tak aby dopasować przekaz do grupy docelowej.

Trzecią prezentację “Keep calm and be relevant” poprowadziła Joanna Czekaj.

Przedstawiony został case study działań prowadzonych dla Netii, głównie w AdWords. To czego się dowiedzieliśmy potwierdza tylko powtarzane jak mantrę stwierdzenie, że warto testować, testować i jeszcze raz testować – nasze strony docelowe, przekazy reklamowe w AdWords. Często wyniki testów mogą być bardzo zaskakujące.

Ciekawy case, przedstawiono także statystyki, a jak wiadomo liczby przemawiają mocniej niż tysiąc słów ;)

Kolejna prezentacja należała do Marcina Duraja – “Google 2013 – za i przeciw“.

To co zapadło nam w głowie, to stwierdzenie, “że za kilka lat w agencjach pozycjonerskich będą pracować głównie copywriterzy”. Google coraz bardziej stawia na unikalną, ale przede wszystkim wartościową dla użytkownika treść. Poprzedni rok obfitował we wprowadzanie update’ów kolejnych algortymów wyszukiwarki Google – Pingwin, Panda, Koliber. Prawie każdy w branży odczuł je na własnej skórze. Temat aktualizacji algorytmów mógł być dla niektórych drażliwy,  ale Pan Marcin raz po raz skutecznie rozweselał audytorium ;)

Kolejnym prelegentem był Piotr Kowalski z Google - “Kampanie z reklamami w formie listy produktów – search revisited”.

Prezentacja  dotyczyła Product Listing Ads, czyli nowego formatu reklam dostępnego w Polsce raptem od miesiąca. Temat bardzo świeży, tak więc pojawiło się wiele pytań ze strony słuchaczy. Przedstawiono zasady dotyczące tworzenia kampanii tego typu. Google udostępnia maksymalnie 8 slotów, w których wyświetlają się oferty, które pojawiają się po prawej stronie wyników wyszukiwania (docelowo mogą się także pojawiać nad wynikami organicznymi).

PLA

Źródło grafiki: http://adwords-pl.blogspot.com/2013/11/wygodniejsze-zakupy-w-polsce.html

Tworząc kampanię PLA warto pamiętać, aby oprócz podstawowych atrybutów opisujących dany produkt dodać także te dodatkowe (ich lista poniżej), zwiększy to szanse wyświetlenia naszych produktów. Należy zadbać o unikalny opis produktu, rekomendowane jest dodawanie zdjęć o wymiarach 800×800 na białym tle. Google zaleca dodanie feedu produktów w formie pliku .xml. Można także zamieszczać pliki .txt, korzystać z arkuszy kalkulacyjnych Google – choć przy bardzo dużym asortymencie w sklepie może to być uciążliwe. Należy pamiętać o stałej aktualizacji listy produktów (opisów, cen, dostępności, itd.).

Podstawowe, wymagane atrybuty produktów:

- id, title (tytuł), description (opis), link, condition (nowy/używany), price (cena), availability (dostępność), image link (link do zdjęcia)

Dodatkowe atrybuty, które warto dodać:
- kategoria produktów Google
- dostawa
- marka
- link do dodatkowego zdjęcia

Więcej w Centrum Pomocy Google: https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=pl

“Skrypty w Adwords – zbędna zabawka czy ukryte możliwości”. Mateusz Godala wprowadził uczestników w temat tworzenia skryptów pod Google AdWords.

Bardzo ciekawa opcja, umożliwiająca automatyzację kampanii reklamowych. Skrypty mogą wykorzystywać zewnętrzne bazy danych i na ich podstawie zarządzać reklamami.

Podano przykład wykorzystania bazy meteorologicznej. W okresie kiedy rosły temperatury zintensyfikowano działania reklamowe wspierające sprzedaż klimatyzatorów. Pole do działania jest tutaj dosyć spore i wszystko zależy od naszej kreatywności i pomysłu na to, jak można wykorzystać dostępne dane w kampaniach AdWords.

Niestety na dwóch ostatnich prezentacjach nie byliśmy obecni – powrót do Krakowa.
Podsumowując, bardzo udane i konkretne wydarzenie branżowe okraszone sporą dawką wiedzy. Jeśli dodamy do tego, że jest praktycznie darmowe (opłata, która jest de facto symboliczna, trafia na cele charytatywne), to z niecierpliwością czekamy na 15 SEMCamp. Organizatorzy powinni już teraz pomyśleć o większej sali. Warto także usprawnić proces rejestracji przy wejściu, tak aby uniknąć przesunięć czasowych jeśli chodzi o prezentacje. Dzięki temu będzie także więcej czasu na zadawanie pytań :) To jednak niuanse.

Do zobaczenia na kolejnej edycji SEMcamp! :)

 

Autor: Maciej Wojtowicz, Account Manager

Google+

Archiwum

Październik 2014(2)

Wrzesień 2014(2)

Sierpień 2014(1)

Czerwiec 2014(2)

Kwiecień 2014(3)

Luty 2014(1)

Styczeń 2014(2)

Grudzień 2013(2)

Wrzesień 2013(1)

Lipiec 2013(1)

Czerwiec 2013(1)

Kwiecień 2013(2)

Marzec 2013(1)

Luty 2013(1)

Styczeń 2013(2)

Grudzień 2012(2)

Listopad 2012(3)

Co myślisz o naszej stronie? Czy znalazłeś/aś wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czekamy na Twoją opinię: