Krok po kroku, zoptymalizuj sam swoją stronę!

15.02.2013

Ostatnio pisaliśmy, jak zbudować nasze zaplecze, które ma nas wspomóc w działaniach marketingowych. Skupiliśmy się na tym, żeby miało praktyczne zastosowanie i zarazem miało merytoryczną poprawność oraz nowoczesny design. Tym razem skupimy się na tym, aby wspomóc nasz portal poprzez skuteczną optymalizację.

Czym jest optymalizacja strony? Są to wszelkie działania na stronie, które mają na celu ułatwienie robotom wyszukiwarki znaleźć szybciej nasz blog, portal, sklep, a dzięki temu będziemy mieć szanse pojawić się w TOP 10 obok, albo wyżej naszej konkurencji. Wbrew pozorom jest do bardzo ważny element w całej tej gonitwie o pozycje, gdyż  niepoprawna optymalizacja albo jej brak może zaszkodzić naszej stronie, bo na pewno nie pomoże

1. Tytuł i opis 

Najlepiej zacząć od tego, żeby sprawdzić jak wygląda nasza strona w wynikach wyszukiwarki. Oczywiście chodzi tu o meta dane, które mają nas zaprezentować i zachęcić użytkowników do wybrania właśnie naszej strony.

Po pierwsze meta dane dla każdej naszej strony muszą być unikalne. Co to oznacza? Strona główna i wszystkie podstrony powinny mieć meta opis adekwatny do zawartości danej strony, ale nie mogą być takie same! Jest to istotne z pewnego względu, mianowicie roboty wyszukiwarki nie lubią „czytać” tych samych opisów na każdej stronie, jest to nieprofesjonalne. Poza tym zawartość na podstronach nie jest taka sama, dlaczego więc mamy serwować im takie same opisy?

Tak samo wygląda to ze znacznikiem <tiitle>. Postarajmy się, żeby tytuły miały również unikalną treść. Gdy chcemy podkreślić ważność słów kluczowych,  możemy napisać jedno z nich zaraz na początku tytułu, a następnie, jeśli takie jest zapotrzebowanie nazwę firmy lub bloga.

Po drugie, tytuły i opisy powinny zachęcać użytkowników do kliknięcia na stronę. Tytuł, który wyróżnia się na tle reszty stron z całą pewnością wzbudzi większe zainteresowanie, niż zbitek słów kluczowych. Warto więc docierać do potencjalnych klientów, właśnie za pomocą tytułów i opisów, bo często źle napisane mogą zniechęcić do przejścia na daną stronę.

Jak sprawdzić czy meta dane są unikalne? W bardzo łatwy i szybki sposób na stronie https://ahrefs.com/seo-reports/.  Po wygenerowaniu raportu możemy zobaczyć, które opisy i tytuły nam się powtarzają, a następnie to poprawić. Niestety można zrobić tylko 3 raporty, jeśli się nie ma płatnej wersji. Dlatego warto też przyjrzeć się niewielkiemu programowi, który możemy zainstalować na komputerze, dostępne są wersje Light dla Windowsa, Maca i Ubuntu. Tutaj jest link, skąd można ten program pobrać. Program ten również pomoże nam zlokalizować błędy w meta danych, a także zobaczymy czego nam jeszcze w optymalizacji brakuje, o czym za chwilę.


  1. 2. Obrazki, zdjęcia, grafika…

Wyszukiwarka grafiki ma coraz większe znaczenie w całym procesie znajdowania informacji w Internecie. Dlatego nie powinniśmy bagatelizować i grafiki na naszej stronie. W tym wypadku musimy pamiętać o atrybutach alt dla obrazków dla naszej grafiki. Jest to mały szczegół, ale pozwala na pojawienie się w wynikach grafiki. Jest to niezbędne dla osób, które prowadzą sklepy internetowe, ponieważ ułatwia to znajdowanie produktów. W treści można wpisać słowa kluczowe, ale uwaga, trzeba też pamiętać o unikalności dla altów. Czasem jest to żmudna praca, ale warto! To czy są one uzupełnione czy nie możemy również sprawdzić za pomocą wyżej wymienionych narzędzi.

3. <Strong> czy rzeczywiście jest taki <strong>?

Optymalizując treść już na stronie, watro podkreślać najważniejsze dla nas informacje za pomocą znacznika <strong>. Jest to informacja dla robotów, które tylko w ten sposób mogą sprawdzić co jest dla nas ważne. Era słów kluczowych w co drugim zdaniu dawno się skończyła…

Jeśli jesteśmy już przy znacznikach, to warto też sprawdzić czy na naszej stronie są określone nagłówki <h1>, <h2>, itd. To także informacja, którą przekazujemy robotom wyszukiwarek. Przy tym, trzeba zwrócić uwagę, czy są one w dobrej kolejności. Dziwnie wygląda strona, na której są same <h1>, albo jest <h1>, <h3>, natomiast brakuje <h2>. Jest to struktura, której należy się wystrzegać

 

4. Z www czy bez www?

W tym przypadku trzeba się określić, która opcja nam najbardziej odpowiada. Wyszukiwarki traktują domenę z www i bez www jako dwie różne strony, na czym nieszczególnie nam zależy. Dlatego najlepiej gdy zrobimy przekierowanie .htaccess. Gdy sami nie potrafimy tego napisać można się wspomóc Generatorem Plików, który znajduje się tutaj.

Warto o to zadbać, gdyż nie od dziś wiadomo, że wyszukiwarki nie lubią zduplikowanej treści. Wystarczy zaznaczyć opcję, na której nam zależy, a następnie kliknąć generuj .htaccess, na sam koniec trzeba wybrać prześlij, aby zobaczyć kod. Skopiowany tekst umieszczamy w pliku na serwerze z końcówką .htaccess. I gotowe.

 

To nie wszystkie elementy w całym procesie optymalizacji, tylko te które są na pierwszy rzut oka najważniejsze. Optymalizacja strony, krok po kroku jest bardzo żmudnym procesem, a Ci wytrwali osiągają lepsze wyniki. Dlatego, dobra kawa, troszkę cierpliwości, a na koniec nutka kreatywności i optymalizacja pójdzie szybko, sprawnie i przyjemnie. Po uporaniu się z tymi elementami przyjdzie czas na kolejne, może bardziej interesujące?

 

Google+

Archiwum

Październik 2014(2)

Wrzesień 2014(2)

Sierpień 2014(1)

Czerwiec 2014(2)

Kwiecień 2014(3)

Luty 2014(1)

Styczeń 2014(2)

Grudzień 2013(2)

Wrzesień 2013(1)

Lipiec 2013(1)

Czerwiec 2013(1)

Kwiecień 2013(2)

Marzec 2013(1)

Luty 2013(1)

Styczeń 2013(2)

Grudzień 2012(2)

Listopad 2012(3)

Co myślisz o naszej stronie? Czy znalazłeś/aś wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czekamy na Twoją opinię: