Google Think Analytics 2014

29.10.2014

21  października w Warszawie miało miejsce ważne wydarzenie w dziedzinie analityki internetowej- Google Think Analytics 2014. Celem konferencji było nakreślenie przyszłości tej dynamicznie rozwijającej się dziedziny, która w Polsce ciągle w wielu firmach traktowana jest po macoszemu oraz prezentacja najnowszych rozwiązań i udoskonaleń narzędzi służących pomiarom zachowań użytkowników w internecie. Jako zwolennicy innowacji oraz ciągłego doskonalenia, nie mogło nas tam zabraknąć.

Think Analytics 2014

Konferencja składa się z 9 wykładów, w których dało się zauważyć kilka tematów przewodnich całego spotkanie. Pierwszym z nich bez wątpienia była atrybucja, współczynnik przedstawiający procentowy udział danego medium w konwersji. Wielu prelegentów podkreślało również wagę czynnika ludzkiego w analityce internetowej, a także potrzebę scalania danych z różnych narzędzi w celu polepszenia ich analizy.

Królowa Atrybucja

Temat atrybucji został poruszony już na samym początku konferencji, na wykładzie Justin’a Cutroni, którym jest względnie nowym ewangelistą Google wiedzy na temat analityki internetowej. Wskazał on problem ze zbyt dużym skupieniem uwagi na ostatnim kliku w procesie konwersji („Last click”). Tymczasem atrybucję konwersji można zdefiniować na różne sposoby na  ścieżce użytkownika, dzięki czemu będziemy znać udział innych mediów w realizacji konwersji celu. Justin zachwalał również modele atrybucji konwersji Google Analytics Premium. Narzędzie to posiada rozbudowaną funkcjonalność pod tym względem w tym wiele „uczących się” algorytmów.

Temat ten podejmowali również: Przemek Modrzewski, Senior Analytical Lead oraz Toby McAra, przedstawiciel  Adometry EMEA, który skupił się na prezentacji nie tak dawno zakupionego przez Google narzędzia Adometry, które pomaga zarządzać i analizować danymi, szczególnie tymi, które można zaliczyć do kategorii „Big data”.

Przemek Modrzewski poruszył temat niewłaściwego wykorzystywania atrybucji oraz  zwrócił uwagę na możliwość tworzenia jej modeli. Dokonał analizy danych zebranych z kilku badawczych modeli skonstruowanych dla klientów z konkretnej branży i przedstawił wnioski. Analiza wykazała,  że przy tym konkretnie przypadku, im ścieżka konwersji jest dłużna, tym wyższy jej współczynnik  oraz, że zróżnicowanie źródeł w procesie konwersji zwiększa współczynnik jej realizacji.

Analityk też człowiek!

Ci w Was, którzy widzą swoją przyszłość w branży analityki internetowej postawili na dobrego konia.  Nadciąga wielkie zapotrzebowanie na tego typu specjalistów. Szacuje się, że w najbliższym czasie ze względu na ilość danych jakie można pozyskiwać, analityk (w tym internetowy) będzie jednym  z najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku pracy – taką wesołą nowinę głosił Analytics Evangelist –Justin Cutroni.

Think Analytics 2014_2

Agata Jakubowska i Asia Czekaj jak i wspomniany powyżej Justin poruszyli ważną kwestię roli czynnika ludzkiego w analityce. W przypadku inwestycji w analitykę, zakup dobrego narzędzia to tylko 10% sukcesu, pozostałe 90% nakładów powinno być przeznaczane na potencjał ludzki, który zinterpretuje dane. Co najważniejsze, analityków nie należny chować w piwnicy, odcinać od reszty zespołu. Stanowią oni bardzo istotne ogniwo sukcesu firmy. Posiadają wiedzę o zachowaniach użytkowników, którą mają obowiązek dzielić się z innymi, tworząc przystępne analizy z jasno skontrowanymi wnioskami.

All in ONE

Wielu prelegentów wskazywało na potrzebę łączenia danych z różnych narzędziu. Paweł Matkowski szczegółowo opisał dodatek do GA- Data Import. Pomaga ona połączyć dane zebrane za pomocą GA z biznesowymi informacjami  zgromadzonymi offline. W łatwy sposób można wzbogacić numery identyfikacyjne użytkowników o wartość analityczną, dodając do nich informację np. który z zalogowanych użytkowników jest jego właścicielem i kim jest dla naszego biznesu. Może to zostać wykorzystane do precyzyjnego  skonstruowania remarketingowego przekazu dla konkretnego użytkownika.

Think Analytics 2014_3

Możliwość scalania danych i gromadzenia ich w jednym miejscu daję również narzędzie zaprezentowane przez Toby McAra, a mianowicie Adometry.

Po co taksówkarzowi Google Analytics?

Piotrek Rudnicki,  Analytical Lead w Google w swojej niecodziennej prezentacji udowodnił, że Google Analytics można wykorzystać nawet przy analizie… jazdy samochodem. Okazało się, że jest to możliwe. A o to przepis na implementację jaki podał Piotr:

Jedna jednostka CPU Rapsberry Pi z modułem GPS i GPRS. Następnie należy napisać program np. w języku Ruby, który przetworzy dane z GPS, wykorzysta  Api Google Maps i prześlę to wszystko w odpowiedniej formie do GA.

Po co to wszystko? Przede wszystkim, w celu zaprezentowania możliwości GA, ale również po to, aby np. wiedzieć na jakiej ulicy stało się najdłużej w korku lub jaką ulicą najczęściej się przejeżdżało. Na pewno niejedna firma przewozowa byłaby zainteresowania tego typu informacjami zebranymi w zgrabny raport opatrzony rzeczowymi wnioskami.

Podsumowanie

Organizowanie tego typu konferencji świadczy, że Google dostrzega w rynku środkowoeuropejskim poważnego partnera i potencjał.

Google bierze na siebie obowiązek zwiększania świadomości stosowania analityki do celów biznesowych, tworzy łatwe w obsłudze narzędzia oraz organizuje spotkania takie jak to z 21 października, mające na celu zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Branża analityki internetowej rozwija się szybko, zmieniają się technologie, dlatego muszą zmieniać się  również narzędzia do pomiaru zachowań użytkowników w internecie. Cały czas są udoskonalane, wzbogacane o nowe funkcjonalności, tak by zwiększyć ich użyteczność i ułatwić korzystanie nawet początkującym użytkownikom.

Think Analytics 2014_4

Autorzy:

Magdalena Baran, Junior SEO Specialist

Maciej Zacharewicz, SEO & Web Analyst

Google+

Archiwum

Październik 2014(2)

Wrzesień 2014(2)

Sierpień 2014(1)

Czerwiec 2014(2)

Kwiecień 2014(3)

Luty 2014(1)

Styczeń 2014(2)

Grudzień 2013(2)

Wrzesień 2013(1)

Lipiec 2013(1)

Czerwiec 2013(1)

Kwiecień 2013(2)

Marzec 2013(1)

Luty 2013(1)

Styczeń 2013(2)

Grudzień 2012(2)

Listopad 2012(3)

Co myślisz o naszej stronie? Czy znalazłeś/aś wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czekamy na Twoją opinię: