Alerty niestandardowe na straży naszych witryn

26.04.2013

Chyba każdy z nas spotkał się z sytuacją gdy po dłuższej nieobecności na jakiejś stronie nagle wita nas komunikat o błędzie. Nie jest to przyjemne zdarzenie, szczególnie jeśli okazuje się, że strona nie działa od kilku dni. Na szczęście na pomoc przychodzą nam alerty niestandardowe w Google Analytics, które możemy traktować jako swoisty system wczesnego ostrzegania.

Trzeba pamiętać, że alerty niestandardowe są w stanie informować nas mailowo o zaistniałym zdarzeniu. Dlatego odpowiednia konfiguracja alertów pozwoli w miarę wcześnie dowiedzieć się o problemach z naszymi stronami. Osobiście stosuję dwa rodzaje alertów ostrzegawczych. Pierwszy, który informuje mnie o dużym spadku ruchu oraz drugi, który informuje mnie o całkowitym braku ruchu na stronie, co może świadczyć np. o problemach z serwerem.

Aby utworzyć alert wchodzimy do zakładki alertów niestandardowych – Raport „Zdarzenia inteligentne” ->”Przegląd” -> Klikamy zakładkę „Alerty niestandardowe” ->następnie guzik „Zarządzaj alertami niestandardowymi”. W tym miejscu możemy tworzyć nowe alerty oraz modyfikować już istniejące.


Alert o spadku ruchu na stronie

Tworzymy nowy raport i wpisujemy odpowiednie dane:

Nazwa alertu: Nazwa alertu po której będziemy identyfikować rodzaj danego alertu.

Zastosuj dla: Wybieramy profile, dla których chcemy zastosować alert.

Okres:  Ustalamy częstotliwość generowania alertu (najlepiej wybrać najkrótszy okres – dzienny).

Wysyłanie wiadomości email: Koniecznie należy zaznaczyć tę opcję, dzięki niej dostaniemy wiadomość za każdym razem gdy zostaną spełnione kryteria alertu. Dodatkowo możemy dodać więcej adresów email.

Warunki kryteriów: Jest to kluczowy element ustawień. Wybieramy warunek, który musi zostać spełniony aby alert poinformował nas o zdarzeniu. Ustalamy, że powiadomienie ma dotyczyć całości ruchu na witrynie. Następnie tworzymy warunek, który zostanie spełniony jeśli odwiedziny w witrynie spadną o określony procent. Możemy sami zadecydować jaki spadek ruchu jest niepokojący w naszym przypadku. Ostatnia opcja to okres z jakim mamy porównać dane z bieżącego dnia. Trzeba pamiętać, że dane z poprzedniego dnia mogą się znacznie różnić, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest ten sam dzień sprzed tygodnia.

Następnie wystarczy zapisać alert i oczekiwać na nadchodzące powiadomienia (a raczej liczyć na to, że takich powiadomień nie będzie).


Alert o braku ruchu na stronie

W podobny sposób możemy utworzyć alert, który zawiadomi nas gdy ruch na stronie spadnie do 0. Poniżej ustawienia takiego alertu:

Tutaj warunkiem jest liczba odwiedzin. W moim przypadku alert poinformuje mnie gdy Analytics zanotuje 1 lub 0 odwiedzin na stronie.

Oczywiście niestandardowe alerty możemy wykorzystywać do wielu innych rzeczy. Ciekawy przykład można znaleźć chociażby w supporcie - http://support.google.com/analytics/answer/1011416?hl=pl&ref_topic=1032994 

Co do innych zastosowań to nie ogranicza nas nic, poza własną wyobraźnią oraz zakresem wymiarów i danych.

Google+

Archiwum

Październik 2014(2)

Wrzesień 2014(2)

Sierpień 2014(1)

Czerwiec 2014(2)

Kwiecień 2014(3)

Luty 2014(1)

Styczeń 2014(2)

Grudzień 2013(2)

Wrzesień 2013(1)

Lipiec 2013(1)

Czerwiec 2013(1)

Kwiecień 2013(2)

Marzec 2013(1)

Luty 2013(1)

Styczeń 2013(2)

Grudzień 2012(2)

Listopad 2012(3)

Co myślisz o naszej stronie? Czy znalazłeś/aś wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czekamy na Twoją opinię: